رشت نوشت/ چندی پیش(روز سه‌شنبه ۲۵دی‌ماه) آیت الله رسول فلاحتی در دیدار با فرمانده، مدیران ستادی و رئیسان کلانتری های شهرستان رشت، ضمن تجلیل از عملکرد خوب پلیس در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، بیان نمودند که: «مردم ما به پلیس اعتماد دارند و معتقدند نیروی انتظامی فریادرس ملت است.»

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، اشاره داشتند که: «مجموعه‌ی فرهنگ‌بانان استان در ارتقای فرهنگی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باید تلاش کنند.»

 

نکته‌ی مهمی که نگارنده را بر آن داشت تا این چند خط را تقدیم کنم، این جملات امام جمعه‌ی محترم رشت بود که ضمن انتقاد از احداث پیاده‌راه فرهنگی رشت اشاره داشتند: «پیاده راه موجب قفل شدن ترافیک در مرکز رشت شده است.» و نیز در بخش دیگری از فرمایشات خود با تاکید بر جمع شدن پیاده راه فرهنگی شهر رشت، بیان کردند: «احداث پیاده راه محلی برای تجمع هنجارشکنان در مرکز شهر رشت شده است» و بر این عقیده هستند که «با جمع شدن پیاده راه، بازار رشت سامان پیدا می‌کند.»

 

شکی نیست که نماینده‌ی محترم ولی فقیه در گیلان، دغدغه و نگرانی‌های بجایی در این‌خصوص دارند و این جمله‌ی ایشان که «حتی آمار کم ناهنجاری‌ها نیز مناسب با شأن مردم گیلان نیست» موید این نکته هست و انتظار می‌رود توسط مسئولین و مدیران شهری برطرف شود. شاید هم این تاکید-جمع شدن پیاده‌راه-بدلیل اخبار مربوط به اتفاق ناگواری که پنجشنبه(۲۰ دی‌ماه) افتاده باشد که در غروب آن روز، چند جوان در بخشی از این پیاده‌راه(ابتدای سعدی) با چاقو به جان هم افتاده و هم‌دیگر را لت و پار می‌کنند. اما آیا راه چاره همان است که ایشان تاکید داشتند و آن هم جمع شدن پیاده‌راه موسوم به فرهنگی رشت است؟

 

یکم- همه‌ی ما پیش از اینکه پیاده‌راه موسوم به فرهنگی رشت احداث شود، به یاد داریم که خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری رشت، دچار ازدحام و ترافیک شدیدی بود. این ازدحام در روزها و شب‌های پایان هفته و عید، شکل شدیدتر و نگران‌کننده‌تری به خود می‌گرفت. هجوم مسافران برای پیدا کردن تاکسی خالی و بی‌نظمی‌هایی که از هردو سوی ماجرا(مسافر و راننده تاکسی) رخ می‌داد و بیشتر اوقات نیز با این جمله‌ی معروف رانندگان تاکسی روبه‌رو می‌شدیم: فقط دربست … !

علاوه بر این، آسیب‌هایی را که تردد خودروها و دود حاصل از سوخت آنها به عابران و بناهای تاریخی مستقر در مرکز شهر وارد می‌کرد نیز علتی مضاعف بود بر دیگر علل تا فکری به حال این بخش مهم و رنجور شهر شود.

 

دوم- از هر شهروند رشتی و یا احتمالاً دیگر شهرستان‌ها از جاذبه‌های تاریخی و توریستی(غیر طبیعی) رشت بپرسید، بی‌گمان از عمارات و بناهای تاریخی در بافت مرکزی شهر نام می‌برد. عمارت بلدیه، اداره پست، استانداری سابق و… خانه‌ها، کاروان‌سراها، ساختمان‌ها و یا مساجد تاریخی چون مستوفی، حاج صمدخان و چند مسجد معروف و تاریخی دیگر نیز که در همین حوالی و میدان صیقلان و خیابان مطهری قرار دارد. بنابر این حفظ این ابنیه تاریخی و شناسایی بناهای دیگری که در همین محدوده وجود دارد و تاکنون کار قابل توجهی برای آنان نشده، برای مرکز استانی که هیچ جاذبه‌ی درخور توجه گردشگری ندارد، دارای اهمیت است.

 

سوم- کسادی بازار رشت، حاصل از احداث پیاده‌راه نیست. بازار رشت زمانی از رونق افتاد که ما شاهد بی‌تدبیری مدیران نالایق، عدم حمایت آنان از تولید داخلی، ورود کالاهای بنجل از کشورهایی مثل چین و … و کسب سود بیشتر از فروش این کالاها توسط همان کسبه‌ی حاضر در بازار بودیم. بازار رشت پس از ساخت این چند پیاده‌راه رونق بیشتری به خود دید. فرصتی که خریداران و گردشگران برای دیدار از محوطه‌ی بازار بزرگ رشت و دیگر سراهای موجود در این محدوده و منتهی به آن با احداث این پیاده‌راه فراهم شد، فرصت جدیدی را برای فروشندگان و کاسبان آن مهیا کرد.

 

چهارم- مبحث پياده‌راه سازي يکي از مباحث مهم در عرصه شهرسازي در شهرهاي بزرگ است. امروزه پياده‌روها فقط يک فضاي عبور و مرور نيستند، بلکه فضايي براي ديدار و صحبت، خريد و فروش، استراحت، فضاهاي تجمع و… هستند. اين فضاها از نظر سيماي شهري و از نظر جنبه هاي فرهنگي-اجتماعي نيز حايز اهميت است. شهري که رفت وآمد عابران در آن کم باشد، آن شهر مرده است، شهري سرد و بي روح که تنها خودروها در آن در حال حرکت‌اند، انسان ها در طول روز در وسيله هاي نقليه و در شب در خانه ها حبس شده‌اند. با چنين نگرشي شهرها ديگر هويت انساني نخواهند داشت و صرفا به شهرهاي ماشيني و صنعتي تبديل خواهند شد. وجود رفت وآمد، شلوغي پياده‌روها، داد و ستدها، بازديدها و ملاقات ها و… باعث رونق شهر و سرزندگي آن مي‌شود. علاوه بر اين، امروزه بسياري از مهندسان و طراحان شهري، به منظور افزايش زيبايي شهر و معابر شهري، از پياده‌روهاي تزيين شده، سرسبز و وسيع استفاده مي کنند، زيرا آنان به ارزش وجودي انسان و ارزش هويت بخشي و انساني کردن شهرها پي برده‌اند.

 

پنجم- شکی نیست که پیاده‌راه فرهنگی رشت علاوه بر مزایایی که برشمردیم و برمی‌شمارید، معایبی هم دارد که کارشناسان امر بر آن اشاره داشتند(نورپردازی و مصالح به‌کارگرفته شده و …) و شاید یکی از دلایل آن، حاصل کاری عجولانه باشد. پروژه‌ای که به خاطر روش ساخت آن(تسریع در عملیات)، بعضی با نام جهادی و بعضی نیز رضاخانی!! از آن یاد کردند. به هر روی نباید چاره‌ی کار را در جمع کردن این پروژه دانست. وجود انواع بوتیک‌ها، فروشگاه‌ها، کتاب فروشی‌ها، سینماها، تئاترها، کتابخانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، این پیاده‌راه را به مهم ترین جایگاه در اتصال مرکز تاریخی شهر و بخش‌های مختلف شهر تبدیل کرد.

 

ششم- یکی از دلایل مهمی که این پروژه، فرهنگی بودن را علیرغم نامی که یدک می‌کشد ندارد، کم توجهی نهادهایی است که می‌بایست برای فرهنگ این شهر تصمیم‌گیری نمایند. سازمان‌ها و نهادهایی که شاید بیش از ۲۰ دستگاه درگیر آن باشند. مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، سازمان فرهنگی-اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و … از جمله ادارات مسئولی هستند که در همان حوالی استقرار دارند.

 

هفتم- مردم ما معمولاً با مشاهده‌ی ماموران محترم نیروی انتظامی، این گمان را می‌برند که یا اتفاقی افتاده و یا در شُرُف وقوع است! در خیلی از شهرهای مهم دنیا شاهدیم که در بعضی از خیابان‌های پر تردد و مهم این شهرها، مامورانی بمنظور حفظ امنیت شهروندان و جلوگیری و یا برخورد با هنجارشکنی‌های احتمالی توسط اشخاصی که هنجارهای هر فرهنگ را برنمی‌تابند حضور دارند.

توصیه‌های امام جمعه‌ی محترم شهرستان رشت، حضرت آیت الله فلاحتی مبنی بر این‌که: «نظارت مستمر و پیوسته پلیس در مسائل مختلف موجب کاهش مشکلات می‌شود.» و یا «پلیس باید در جامعه حضور فیزیکی فعال داشته باشد.»، بدون شک موجب رفع و یا کاهش این معضلات خواهد شد.

 

در پایان امیدوارم که متولیان فرهنگی شهر رشت که امام جمعه محترم از ایشان به عنوان “فرهنگ‌بانان” یاد نمودند، با برنامه‌ریزی دقیق و قابل اجرا، ضمن برطرف کردن نگرانی‌های مسئولین بلند پایه‌ی شهر از جمله نماینده محترم ولی فقیه در گیلان، گام بلندی برای ارتقای فرهنگ ایرانی و اسلامی برداشته و با کمک مردم، بخصوص سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط، به این مهم بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *